De Lochtenbergschool - Tetelrath

De Lochtenbergschool - Tetelrath

maandag 3 mei 2010

Boekje over de Nederlandse basischolen in Duitsland

Bij mijn afscheid van de Nederlandse school in Rheindahlen op 1 augustus 1999 is mij door het bestuur van de "Nederlandse scholen voor kinderen van militairen in het buitenland" gevraagd om stukjes te schrijven over de 29 bestaande en niet meer bestaande scholen in de Duitsland en België. Ik ken deze scholen van de vele directeurenvergaderingen. Bovendien kon ik in het eerste jaar van mijn pensioen samen met mijn echtgenote alle scholen nog een keer bezoeken om met collega's en plaatselijke instanties gesprekken te voeren over historie en bijzonderheden van de scholen.

Het resultaat werd een boekje dat, dus 10 jaar geleden, in 1000-voud werd gedrukt en onder relaties die door hun legering in de BRD en België met de scholen bekend waren, verspreid. Van deze boekjes zijn er nog een dertigtal overgebleven, die op verzoek van het bestuur deze maand verstuurd worden naar de deelnemers van de reünie van 17 april (één per familie!). Het bestuur onderzoekt de mogelijkheid om ook de deelnemers van de reünie van 24 april te "verblijden" met een, dan weliswaar digitale versie van het boekje dat de naam "Scholen naast kazernes" heeft gekregen. In dat geval zal ik op deze weblog een link plaatsen naar de site waar die online-versie staat. Ik hou jullie op de hoogte.

Overigens is dit schrijfsel met herinneringen aan jullie school niet het begin geweest van een literaire carriëre !

JP

1 opmerking:

  1. Ingeborg Witte21 mei 2010 om 15:31

    Ik heb het boekje vandaag gekregen,wat leuk om te lezen.
    Heb zelf ook op meerdere scholen uit dit boekje gezeten.
    Bedankt voor het opsturen

    BeantwoordenVerwijderen