De Lochtenbergschool - Tetelrath

De Lochtenbergschool - Tetelrath

zondag 14 december 2014

Eens moest het er toch van komen...


Ik bedoel dat ik mijn drie jaar geleden op deze website gedane belofte zou breken om nu weer eens wat te schrijven. Schrijven, natuurlijk over een periode in mijn leven die ik tot mijn mooiste reken en die me nog steeds niet helemaal loslaat.

Rheindahlen, de Lochtenberg, Tetelrath en Rickelrath. De jongens en meisjes die bij mijn benoeming in Rheindahlen in 1967 nu zelf al voor hun pensioen staan tot de leerlingen van wie ik net voor de eeuwwisseling afscheid heb genomen en nu klaar staan voor een leven met werken en een eigen gezin. Daaraan dacht ik deze week toen ik in een lekker winterzonnetje op mijn fiets door het Limburgse land waar ik vandaan kom fietste en na mijn pensioen weer terugkeerde.

Een heerlijk gevoel. Namen herinnerde ik me weer. Gebeurtenissen en feesten op school ook. Sinterklaas die op de mooiste schimmel van Rickelrath zomaar uit het bos kwam. De pieten, die rollend en stoeiend over het dak van de school naar beneden kwamen, de kerstviering met een kersttoneel in een prachtig decor dat we onder leiding van meester Hendriks hadden gemaakt.

Zij allemaal hebben een geschiedenis: een mooie, een avontuurlijke of een gezellige. Dat wens ik jullie allemaal wanneer je dit leest.

Helaas zal niet altijd de werkelijkheid zo zijn geweest. Sommigen van ons zullen tot nu toe minder geluk hebben gehad. Financiële problemen, werkloosheid, ongeval, ziekte of ander verdriet horen ook bij ons leven, waarin we met zoveel verwachtingen gestapt zijn en dat begon met een veilig gezin, geborgenheid en een mooie school in Rheindahlen.

Daar dacht ik aan, op mijn fiets en bijna thuis. Daar denk ik aan, wanneer ik jullie een fijne kerst wens en alle goeds voor het nieuwe jaar. Vooral veel moed, sterkte en optimisme voor iedereen voor wie de afgelopen jaren minder goed zijn gegaan.

Ik ben van plan me het komende jaar nog een paar keer op deze site te melden. Reacties of verhalen van jullie stel ik uiteraard ook zeer op prijs. Gebruik daarvoor de 'reactie-knop' onderaan het artikel.

Met groet
Jo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten