De Lochtenbergschool - Tetelrath

De Lochtenbergschool - Tetelrath

donderdag 29 januari 2015

Weer een uitdagende baan

Korte tijd later nam ik afscheid van ouders en leerlingen, die me zeer dierbaar waren geworden. 15 leerlingen hebben hun weg in een goede toekomst gevonden. Dat geldt helaas niet voor dat lieve zusje van Peter en Tommy. Zij kwam een paar jaren na Goch bij een tragisch verkeersongeval om het leven.

Nooit heb ik sinds mijn vertrek naar Mönchengladbach twee oud-leerlingen uit het oog verloren, namelijk Dick en Peter Berlijn, die beiden in de voetstappen van hun vader getreden zijn. Vooral Dick speelde daarin een prominente rol, zoals bekend. Bijzonder gewaardeerd heb ik zijn artikelen in de Vliegende Hollander waarin de Commandant der Luchtstrijdkrachten blijk gaf van zijn bijzondere aandacht voor het welzijn van ”zijn mensen” bij de Luchtmacht. En dat in uitstekend Nederlands!

Dick, die mij met zijn aanwezigheid verraste toen ik op 1 juli 1999 met pensioen ging en daarmee na ruim 40 jaar afscheid nam van mijn baan bij onderwijs en defensie. Zijn handdruk liet hij volgen met de opmerking “ U hebt mij gematst”.
Dick had het goed gezien. Het schooltje in Goch en mijn benoeming waren een direct gevolg van een minder prettige sfeer op de school die zij bezochten, hetgeen een negatieve uitwerking had op de leerresultaten. Een probleem dat iedere leerkracht weet op te lossen door extra aandacht te besteden aan de individuele leerlingen en te beginnen met eenvoudigere opgaven, waardoor de resultaten vanzelf beter worden. Dit lukte bij Dick, maar vast ook bij zijn klasgenoten.
“Niet moeilijk, Dick !”.
Bij deze gelegenheid werd ik door hem ook nog eens herinnerd aan de totaal mislukte natuurkundeproef over destilleren. Weer moest ik toegeven dat hij gelijk had want de inktvlekken tegen het plafond na het uiteenspatten van het reageerbuisje zijn nooit verwijderd. Knap onthouden. Na 36 jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten