De Lochtenbergschool - Tetelrath

De Lochtenbergschool - Tetelrath

vrijdag 14 augustus 2009

Herinnering: In ’the ghetto’

(klik op de foto's om deze te vergroten)

Bij de voorbereiding van de reünies hoort ook een kijkje nemen op de plekken waar jullie en ik een aantal jaren hebben gewoond om daar wat indrukken op te doen. Met vrouw en fototoestel heb ik bij prachtig weer een rondje rond Rheindahlen gemaakt. Op papier had ik – uit mijn herinnering – een aantal woongebieden genoteerd. Eigenlijk moet ik ‘Siedlungen’ zeggen, want zo noemden wij die ook. De namen: Gerkerath, Freiheiderstrasse, Heidekamp, Beeckerwald, Friedenstrasse, Am Ring, Beeckerstrasse/Karolinenstrasse, Tetelrath en Millich/Hückelhoven. Voor jullie een kleine test: zet maar elke naam bij een van de onderstaande foto’s.

Wat is me op mijn zoektocht zoal opgevallen? Allereerst het feit dat de Siedlungen nog allemaal bestaan en natuurlijk ‘in Duitse handen zijn’. Zeven van de negen wijken liggen in Wegberg, de andere twee dan daarbuiten. Alle negen liggen er keurig verzorgd bij, met veel groenbeplanting vergeleken met ‘toen’. Zoals de Freiheiderstrasse, waarvan de flat vanaf de straat door alle bomen en stuiken nauwelijks nog te zien is. Niet zo verwonderlijk want bij alle Siedlungen waren de Nederlanders de eerste bewoners en had de aanleg en groei van struiken en bomen z’n tijd nodig. Wat mij tijdens mijn rondrit vooral opviel, was dat er weinig kinderen wonen, hetgeen ook in gesprekken met bewoners bevestigd werd.
Voor ons – Nederlanders – zouden de Siedlungen nu nog meer dan toen aantrekkelijk zijn om te wonen, met uitzondering van Tetelrath. Deze plek is geworden tot een klein ghetto, waar mensen wonen die zich verschuilen achter hagen en nauwelijks contact hebben met elkaar en de eigen tuin de speelplaats is voor de weinige kinderen. Niets meer van het open Tetelrath, waar iedereen elkaar tegenkwam, met elkaar kletste, samen de hond uitliet en waar langs de Schwalm de kinderen vrij en veilig speelden en fietsten (als ze niet naar school moesten). Het is natuurlijk de keuze van de mensen die daar nu wonen om in hun rustige en nette omgeving te wonen, maar mijn woonplek zou het niet meer zijn. Dan liever in de andere woongebieden in Wegberg, waar toch veel veranderd is en ook niet. Waar nog steeds op elke hoek van de straat een apotheek en een supermarkt is. Al met al een uitstapje naar het verleden dat meer dan de moeite waard was, maar dan toch maar voor één dag...

6 opmerkingen:

  1. Beste Heer Pennings,

    wat een geweldig initatief. We hebben elkaar enkele jaren geleden ook weer mogen treffen. Ik zal zeker proberen van de partij te zijn. Wellicht is het een leuk idee om een overzicht te krijgen van iedereen die zich opgeeft.

    groeten Jurik Okma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jurik,

    Dank je voor je spontane reactie op de reünieplannen. Wat jouw vraag betreft, wil ik je het volgende mededelen.

    Vanaf het begin heb ik me voorgenomen om heel voorzichtig om te gaan met de privacy van iedereen die ik wil benaderen voor de reünie. Daarom aarzel ik om de namen van reünisten op de weblog te zetten. Zgn. ‘slimmeriken’ zouden een link kunnen leggen tussen de namen, het telefoonboek en de in de weblog genoemde data van de reünies en dan weten bij welke mensen ze thuis een ‘bezoek’ moeten afleggen.

    Jurik, wat ik wel wil doen is vanaf januari 2010 maandelijks aan iedereen die zich via het aanmeldingsformulier (zie boven) heeft aangemeld en in dat formulier ook een emailadres heeft opgegeven, de namen van de tot dan toe aangemelde reünisten sturen.

    Tot dan.
    Groetjes van Jo Pennings

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er word geschreven over ouders,kinderen en kleinkinderen,maar mag mijn man ook meekomen?
    Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ingeborg,

    Aan de mogelijkheid dat de mannen thuis zouden blijven en ik een hele dag met honderd vrouwen een reünie zou houden, heb ik nog niet gedacht, maar dat zou wel wat zijn. Alleen weet ik niet of een dag lang met een man van 72 voor 100 vrouwen wel zo interessant is.
    Weet je wat Ingeborg, jij komt met je partner en iedereen die jou dierbaar is naar de reünie en dat doen alle anderen ook. Oké?

    Groetjes aan iedereen,
    Jo Pennings

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste meester Pennings,

    Niets vermoedend zag ik vanmorgen de advertentie in de krant en ben gelijk gaan kijken waar het allemaal om gaat. Ontzettend leuk iets over de Lochtenberg te lezen. De herinneringen komen gelijk terug. 17 april ben ik van de partij! Tot dan,

    Caroline Bouman-Toorop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste heer Pennings,

    Na uit pure nieuwsgierigheid mijn oude woonadres Freiheiderstrasse gegoogeld te hebben, ontdekte ik 2 jaar na dato deze reunie en vooral de fantastische foto's van mijn oude woning! Ik woonde in de periode 68 - 71 op Freiheiderstrasse 5a. Mijn ouders waren de eerste bewoners. Ik was destijds te jong om iets te hebben aan een reunie, maar ik wil u toch graag meegeven dat ik erg heb genoten van de foto's!

    M.D. Peijster

    BeantwoordenVerwijderen